Hoppa till huvudinnehåll

Odenplan

Diarienummer
AKTNR 3141-18521
Odenplan_Samaneh Roghani_ Foto Hans Ekestang_5

Samaneh Roghani 
For the Silenced, for the forgotten
Konstväxlingar | september 2021 - juni 2022

Verket ”For the Silenced, for the forgotten” har visats i olika rum, bland annat examensutställningen för Malmö konsthögskolas mastersstudenter 2020. Konstnären Samaneh Roghani skapar alltid en unik version som förhåller sig till platsen där det visar, men repen och keramikplattorna återkommer. Det finns också korta texter på farsi, de är utdrag ur dikter. I vitrinen på perrongen kommer vi nära hennes porträtt då keramikplattorna står precis invid glaset. Trots att platsen är offentlig så finns det en möjlighet för ett nära möte.

Konstnären väver samman personliga historier med större narrativ om människor som kämpar för en bättre tillvaro. Här har hon använt sitt eget ansikte, men berättar om flera människoöden, kvinnor som tystats och glömts bort. Rummet aktiveras genom bilder, texter och symboler för att peka på villkoren som styr vår samtid.

Mest iögonfallande är de många rep som Samaneh Roghani har hängt från taket. Det är ett föremål som ger många associationer, kanske främst kring fångenskap. Hon berättar om bakgrunden till verket:” Totalitära regimer styr genom rädsla och tystar sitt folk. Trots det riskerar kvinnor och män sina liv för att kräva sina rättigheter, rättvisa och fred”. Konstnären lämnar mycket öppet i sin gestaltning men titeln avslöjar att det är bortlömda och tystade personer som hon tillägnat arbetet. Hon använder självporträtt på keramikplattor som hon placerat runtom i vitrinen, men det är andra människoöden hon vill uppmärksamma, särskilt de som fängslats och avrättats när de kämpat för sina egna och andras rättigheter.

Se fler bilder på webbplatsen - länk till konstnärens webbplats


Odenplan_Marie Vedel_Fotograf Hans Ekestang

Marie Vedel 
Mouth Complex
Konstväxlingar | 10 juni – 5 september 2021

Med utställningen Mouth Complex på Odenplans tunnelbanestation kan man just nu betrakta träskulpturen Lip Retractor. Konstnären Marie Vedel gör oss uppmärksamma på hur munnen knyter oss samman med världen när vi andas, äter och talar. Skulpturen för tankarna till ett verktyg hos tandläkaren, något som drar läpparna från tänderna, men den är överdimensionerad och tycks vara gjord för en mun i vardera änden.

Verket har också en digital dimension; via en QR-kod når man ett ljudverk, en fiktiv essä där konstnären väver samman sitt intresse för det orala med andra aspekter av kroppen såsom sjukdomsångest och intimitet. Marie Vedel beskriver det såhär: “en kroppslig närstudie av munnen som något som kommunicerar och konsumerar, en kroppsdel som kan upplevas som både torr och fuktig.”

Munnen är en hålighet som fyller många funktioner och förser oss med både det nödvändiga och det överflödiga. är en privat och offentlig plats på samma gång och frågan är om den inte fått en större plats i vårt medvetande under pandemin. Vi skyler den för att skydda andra och uppmärksammar vår andning och saliven mer när masken sitter på. 

Ett verk som kan bjuda in till tankar om vad som påverkar oss i den privata, såväl som den sfär vi delar med många, i en speciell tid med särskilda omständigheter.

Länk till konstnärens ljudverk Mouth Complex.

Odenplan Jesper O T Anderson -4

Jesper O.T. Anderson 
SET/SÄTT  
Konstväxlingar | 10 mars – 6 juni 2021

Utställningen ”SET/SÄTT” visar hur en begränsad mängd material kan varieras i det oändliga när konstnären Jesper O. T. Anderson bygger om sin skulptur i glasmontern på perrongen flera gånger under utställningsperioden.

”Verket är i min mening är ett slags skulpturalt instrument som jag använder på ett ganska spontant sätt. Ibland utgår jag från en förplanerad struktur och ibland tar jag besluten på plats”, berättar Jesper O. T. Andersson. 

Konstnären har valt att arbeta med askträ som är både böjbart och kraftfullt. Träslaget används för att tillverka allt från pilbågar till golv. Utgångspunkten för verket är en egenutformad byggsats med pinnar som kan fästas ihop på olika sätt. Med ett begränsat antal långa, smala ribbor skapas outtömliga möjligheter att variera form och använda utrymmet.

Verket tar tillvara den speciella utställningsplatsen. Genom glaset i montern kan man betrakta skulpturen från olika vinklar. De varierade arrangemangen av till synes enkla pinnar illustrerar skulpturmediets mångsidighet. Volym, rumslighet görs till skulpturala element.

Se fler bilder av SET/SÄTT


Alexandra Larsson Jacobson
Harder, Softer, Slower, Stronger
Konstväxlingar | december 2020 - mars 2021

”Välkommen till ett melankoliskt disco där rosa och blå känslor får samsas.” Konstnären Alexandra Larsson Jacobson vill med sitt verk synliggöra hur vi människor påverkas, formas och existerar i relation till varandra. Hon beskriver sin installation som en värld för betraktaren att titta in i. En scenografi och en plats som öppnar sig där två personer förhandlar genom rörelser, närhet och avstånd. Ett tema som på många sätt knyter an till den pågående pandemin.

Utställningens kärna är ett videoverk i vilket vi får se två personer i en lägenhet som badar i ett rosa ljus. De är klädda likadant och kan uppfattas som två versioner av samma person. De flyttar runt i något som liknar en orytmisk dans och rör varandra med ömsom mjuka, ömsom bestämda rörelser. På Odenplans tunnelbanestation har deras förtroliga berättelse flyttat ut på en mycket offentlig plats. De som rör sig på perrongen får här en möjlighet att besöka en annan värld och fly vardagen för en stund. I montern har Alexandra Larsson Jacobson skapat ett magiskt landskap, en skimrande oas som lockar blicken och fantasin.

Alexandra Larsson Jacobson har nyligen fått en masterexamen i fri konst från Konstfack i Stockholm och har tidigare studerat vid Umeå konsthögskola och Fotoskolan STHLM. Hon har en bakgrund inom dans vilket ibland syns i hennes konstverk. Hennes arbeten kan ta formen av installationer, video eller performance.

"Glasmontern på Odenplans tunnelbanestation är en utställningsplats för nyutexaminerade konsthögskolestudenter, säger Elisabeth Wengström, chef för konstavdelningen på Region Stockholms kulturförvaltning. Fyra tillfälliga utställningar visas här varje år och närmast ett verk av Alexandra Larsson Jacobson. Det fina är att resenärerna på den här stationen får möjlighet att återkommande upptäcka nya konstnärliga uttryck och berättelser. ”

Konstväxlingar, tillfälliga utställningar på sju stationer i Stockholms tunnelbana, är en 30-årig tradition. Väletablerade och unga konstnärskap möter här en stor publik som får ta del av konst som stimulerar fantasin och erbjuder eftertanke och visuella upplevelser. Verken som visas kan vara utförda i olika tekniker: teckning, måleri, foto och video, och ger tillsammans en bred bild av vad som engagerar dagens konstnärer och hur den samtida konsten ser ut.

Länk till vimeo Video Harder, Softer, Slower, Stronger, 2020 (8:39 minuter)
Featuring; Ida Jagerfält, Frances Jagerfält Choreographic consultant: Elin Dimberg Videographer; Alexandra Rosenlund Original music; Mira Eklund
Sound; Danae Valenza. Editing; Alexandra Larsson Jacobson, Alexander Rosenlund


Innehållsansvarig: Ulrika Lublin
Sidan uppdaterad: 2021-09-03